I Like Music: Interview #810 - Example

23. září 2013 v 9:49 |  Recension, Articles

O tento extrémně vyčerpávající rozhovor se postarala @kimhillyard prostřednictvím serveru ilikemusic.com. Určitě stojí zato, si jej přečíst celý, protože se dozvíte i nová fakta nebo ta, o kterých Elliot dosud s nikým veřejně nemluvil.
přeložila Greenda

Vytrvalá pracovní morálka, nesmírný smysl pro enthusiasmus a nekonečná dávka sebevědomí. Rodák z Fulhamu, Example zaznamenal vzestup ze skromných poměrů k jedné z nejvyhledávanějších britských hitparádových hvězd posledních let.

Letos v létě byl hlavní hvězdou šesti festivalů, vystupoval 20krát v rezidenci Mallorca a Ibiza Rocks, zarezervoval rozsáhlé americké podzimní turné a upsal se přední nahrávací společnosti Sony. Také si našel čas pracovat na svém pátém albu, představuje svůj akutální single 'All The Wrong Places' - laserem prosvětlená klubová hymna zakončena masivně dopadajícím a luxusním videem, který je na hony vzdálený drzému užvaněnému rapu, se kterým Example začínal.

Milujte ho nebo nenáviďte, jeho úspěch mluví sám za sebe. V tomto čtvrtém rozhovoru, jsme mluvili o tom, jak daleko zašel, jakým způsobem skládá své songy, proč o sobě nikdy nepochybuje a proč chce vždycky, ale vždycky víc.

ILM: Ahoj Example. Ráda tě zase vidím.
Example: Jo! Haha. O čem se budeme bavit tentokrát?

ILM: Ehm...O hudbě.
Example: Ach tak, samozřejmě. Mám Rád Hudbu [I Like Music]. Miluju povídání o hudbě.


ILM: Bezva. V poslední době jsi udělal pořádnou řádku rozhovorů. Viděla jsem tě o tom mluvit na twitteru. Je jich zase o něco víc?
Example: Jo. Víš co, v zámoří je to horší. V Británii o mě vědí vše. Ha. Vědí, proč si říkám Example, vědí, čeho jsem dosáhl, vědí, co chystám. V zámoří ne, takže je to vyloženě takhle: "Proč máš rád taneční muziku? Proč jsi DJ?" a já na to: "Nejsem DJ! Nejsem DJ!" Tak pokračují: "Proč rapuješ?" a já říkám: "Už vůbec nerapuju, je to všechno o zpěvu!" Haha. Takhle drsně to dopadá.

ILM: Tvůj nový single 'All The Wrong Places' je pěkná pecka. Taky to video. Je tam klec!
Example: Nemyslím si, že by se někde objevila předtím. Myslím, že nejblíž tomu byl videoklip 'Dirrty' od Christiny Aguilery. Ale tam to vypadalo víc jako v ringu s lidmi všude kolem a pravděpodobně to stálo 10krát víc než to moje.

ILM: Jednou jsem viděla podobnou klec v zápase. Ale tam žádný zápas není.
Example: Ne, haha. Tohle je pro mě pravdu něco nového. Nyní jsem si velmi vědom celosvětového publika, ať už píšu nějaký song, dělám videoklip, obrázky a vůbec ve všem mám globální myšlení.

ILM: Jak se o to pokoušíš se svými songy?
Example: Dobře, to co dělám teď je, že se snažím a píšu ty nejlepší možné songy pro živou show. Doladěné pro rádio. Nechceš psát song jenom pro rádio, protože skončíš u psaní nejnudnější standardní věci vůbec. 'All The Wrong Places' byl zaměřen na festival, publikum v klubu, což je důvod proč je výsledek tak silný a temný. Videoklip jsme taky zacílili na festival a publikum v klubu. Chtěli jsme zkusit a přimět lidi, kteří to sledují doma, aby se cítili být jako v té kleci.

ILM: Vzhledem k tomu, že se hudební průmysl změnil, je zaměření se na živé show dobrý tah. Zdá se, že to funguje i u tebe. Myslím, že jsme tě v posledních čtyřech letech zpovídali každoročně. Od té doby jsi obrovsky vyrostl.
Example: Není pochyb, že důvodem, proč jsem tak velký a jaký jsem, je díky mým živým show. Moje prodeje vstupenek jsou mnohem větší než prodej mých alb. Jsou lidé, kteří prodali desetkrát kolik desek co já, ale nepřibližují se mé úrovni, co se týče živých koncertů. Mohou zde být mí tři nebo čtyři kolegové, kteří prodali tři miliony alb, ale jdeš na jejich živou show a znáš sotva čtyři songy. Mohl jsem prodat půl milionu alb, ale vzhledem k tomu, že lidi chodí na mé živé show znají deset songů z těch, které odehraju.

ILM: Navíc hraješ nepřeberné množství show. Nikdy se doopravdy nezastavíš.
Example: Vyprodali jsme dvě tour po arénách, tohle léto jsem headlineroval šesti festivalům, pak patnáct evropských show, dvacet na Malorce a Ibize, tour po Americe mě čeká v říjnu. Jo. Já a můj manažer máme live zkušenosti naprosto pod kontrolou. Lidi ke mně chodí a říkají: "Strašně jsem tě nenáviděl. Byls naho*no, ale viděl jsem tě živě a teď jsem fanoušek." Takže jo, možná to bylo o spojování lidí na festivalech a živých show, protože se nám zdá, že jsme se v této úrovni posunuli. To, co jsem vydělal důmyslným prodejem co se týče nahrávek, je nic oproti tomu, čeho jsem dosáhl živě. Jsou tady umělci, kteří prodali miliony nahrávek a rádi by headlinerovali festivaly.

ILM: Pokud všechnu svou pozornost věnuješ živým zkušenostem, jak je přesouváš do studia? Jakým způsobem děláš tracky?
Example: Tohle nové album bylo odlišné, ale až doteď existovaly dva reálné způsoby, kterými jsem pracoval. Stejně tomu bylo před třemi lety, kdy jsem zaslal své tracky někomu z největších světových DJů a dělali jsme na nich společně. Průlom jsem zaznamenal, když jsem udělal 'Stay Awake', který produkovali Nero. Měli šestnáct bar loopů, která jsou asi třicet vteřin dlouhá a každý aspekt toho songu, kde je můj hlas, jsem nahrál přes těch šestnáct bar loopů. Pak jsme několik měsíců tu a tam upravovali aranže a když jsme s tím byli spokojeni, prostě jsme to zmixovali a dokončili. Další alternativou je 'We'll Be Coming Back' s Calvinem. On mi poslal beat, osobně jsem měl taky pár nápadů, pak jsme zašli do studia, stanovili jsme si hrubou melodii plnou zkomolenin. Žádná slova, jenom nesmysly, mumlání nenadálých sraček, až pak jsem napsal většinu textu a vlastně takhle jsme přišli s tímhle songem.

ILM: Dobře. Takže nové album bylo vytvořeno jiným způsobem?
Example: Jo, každý song začal prostě riffem. Doteď jsem udělal už dvanáct tracků.

ILM: O jaký typ riffu se jedná?
Example: Kytara, klávesy nebo piáno, nezáleží na tom, protože si můžeš vždycky převést kytaru na piáno. Takže 'All The Wrong Places' jsme celý postavili na základním riffu.

ILM: Kdo my?
Example: Já a producent

ILM: Jaký producent?
Example: Chlápek zvaný Alf Bamford - DJ Technikal, kterého jsem tak trochu objevil já a vzal jej pod svá křídla. Už se mnou udělal osm tracků na novou desku a všechno jsme tvořili od píky. Takže začínáme riffem, pak dáme nějaké akordy nebo to podbarvíme, pak dostaneme basovou linku, poté přidáme bicí a to je ten základní prvek. Takže možná máme asi deset kanálů na notebooku. Z těch zajišťujeme hrubou strukturu songu a z tohoto vycházím já a začínám s melodiemi. V telefonu mám zásobu zhruba třiceti názvů songů. Vždycky napíšu věci, když mám vidinu dokonalého názvu. V tomto případě jsem napsal 'looking for love in all the wrong places', protože jsem to četl myslím v knize, když jsem letěl do Austrálie.

ILM: A jak jsi to udělal, žes ten název převedl do celého songu?
Example: Prostě, "co to znamená pro mě?" Nechtěl jsem to udělat výhradně o lásce, udělal jsem to víceméně o události, když jste na festivalu a potkáte spousty náhodných lidí a vypravíte se s nimi na bláznivou cestu nebo dobrodružství. Nechtěl jsem v tom být konkrétní ať už hledají chlast nebo drogy nebo sex, takže prostě označuju tyto tři věci jako láska. Myslím, že je to o snaze, aby text připomínal komukoliv cokoliv. Když řeknu 'looking for love in all the wrong places', někteří lidi si myslí, že je to o rozchodu, někteří si myslí, že je to o tom jít ven a hledat si novou práci, jiní si myslí, že je to tom jít ven a nacházet přírodní krásy. Víš?

ILM: Jsi velmi sebevědomý člověk. Pokaždé, když jsme spolu mluvili, řekl jsi mi o věcech, které chceš dělat ve své kariéře a vždycky jsi šel a dosáhl jich. Zajímalo by mě, jestli jsi o sobě někdy pochyboval.
Example: Víš co, nikdy o sobě nepochybuju, ale nikdy si nestanovuju nereálné cíle. Taky znám své chyby. Když mi lidi řeknou: "Oh, ty jsi tak arogantní", dobře nejsem, protože vím, že jsem v tom naho*no. Takže pracuju na svých jiných silných stránkách. Je to jako když zpívám živě a vím, že nemám dokonalou tóninu v každém songu, ale nikdy jsem nezamýšlel být nejlepším zpěvákem na světě. Stanovil jsem si za cíl uspořádat úžasnou živou show. Lidi si nepřijdou poslechnout můj zpěv, přijdou se na mě podívat. Chodí si zaskákat, tleskat, vytvořit mosh pit, vyřvat si hlasivky, rozlít své drinky všude kolem a odejít s poraněnýma nohama a bolavými hlasivkami a hučením v uších. Pak řeknou: "To byl do háje ten nejlepší koncert, na kterém jsem byl." Je to kombinace mojí živé kapely, bubnů, laserů, ohně, kouře, speciálních efektů a způsobu poskládání setlistu. Mým úkolem je být cirkusovým uvaděčem, který prostě všem v areálu nebo aréně zajišťuje ten nejlepší zážitek jejich života.

ILM: Co tě pohání kupředu? Co tě nutí pokračovat?
Example: Ctižádost. Ctižádost a odhodlání. Pochází to od mého otce. Jako dítě jsem svého otce opravdu moc nevídával, protože byl vždycky pryč, vždycky pracoval. Když jsem ho viděl, tak se mnou vždycky trávil hodně času. Během školy, ať už jsem dělal divadelní představení nebo skládal zkoušky. Nikdy nic mu nebylo dost dobré. Tak nějak jsem za to rád. Vím, že je na mě opravdu hrdý, nikdy ke mně nebyl krutý, ale když jsem se na něj obořil a řekl mu například: " Tati, právě jsem dosáhl No 1, právě jsem vyprodal Earl's Court", řekl něco jako: "Dobře a kdy děláš Wembley Stadium?" Vím, že je na mě velmi hrdý tam někde hluboko uvnitř, ale tohle je právě jeho způsob, jak se s tím vyrovnává. Zní to, jako kdyby mě šikanoval, ale tak to není, protože je velmi milý a vím, že se stará.

ILM: Takže vždycky přemýšlíš o tom, co bude dál? Jakým způsobem toho dosáhnout více?
Example: Jo. On mi prostě dá vědět, že by tohle všechno mohlo automaticky zmizet a zaschnout. Takže říká něco jako: "Ano synku. Odvedl jsi úžasnou práci. Ale co bude dál?" To mě podněcuje. Nerozčiluje mě to, nesráží mi to sebevědomí nebo nemám dojem, že se můj otec o mě nezajímá. Přiletěl až z Austrálie, aby mě viděl na Earl's Court. Měli jsme tam zhruba 20,000 lidí. Byl jsem jeden z mála interpretů, který ho po letech vyprodal a na tom místě se to srocovalo, jako pět minut na silnici. Otec tam měl okolo deseti nejlepších přátel a taky vím, že prolil i slzu!

ILM: Ah. Velmi sladké.
Example: Ha. Jo. Obdržela jsi opravdový přehled. Haha. Bylo to dobrý. Můžeš odtud napsat nějaké dobré věci, jo? Víš, že jsem byl poprvé dotazován, jakým způsobem pracuju ve studiu a jak píšu song.

ILM: Opravdu?
Example: Jo. Do detailu. Bylo to perfektní.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Mathew Mathew | Web | 24. září 2013 v 10:30 | Reagovat

skvele interview bolo to dlhe ale cele som to zmakol moc sa tesim na ten novy riff co vyrvtil a vsetko co sa chysta :) iank moc dakujem za preklad ;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama